IMPLEMENTASI TERAPI BERMAIN CLAY TERHADAP PENURUNAN KECEMASAN AKIBAT HOSPITALISASI PADA ANAK PRASEKOLAH DI RUMAH SAKIT BHAYANGKARA MAKASSAR
Keywords:
Anak prasekolah, Hospitalisasi, Kecemasan, Terapi bermain clayAbstract
Background: Anxiety is an unpleasant emotion characterized by subjective feelings or feelings of unknown cause such as tension, fear, and worry. Anxiety is often experienced by pediatric patients who are undergoing hospitalization. Objective: To implement clay play therapy on anxiety due to hospitalization in preschool children at Bhayangkara Hospital Makassar. Method: This study uses a descriptive case study approach method conducted on two preschool children who experienced anxiety due to hospitalization. The intervention was carried out for three days. Data were collected through interviews and observations and then presented in the form of tables and narratives. Results: Before being given clay play therapy, the anxiety of both respondents was moderately anxious, but after the intervention for three days, the anxiety levels of both respondents decreased to the mild anxiety category. Conclusion: Implementation of clay play therapy can help reduce anxiety due to hospitalization in preschool children at Bhayangkara Hospital Makassar.
References
Aliyah, H., & Rusmariana, A. (2021). Gambaran Tingkat Kecemasan Anak UsiaPrasekolah Yang MengalamiHospitalisasi :Literature Review. Prosiding Seminar Nasional Kesehatan, 1, 377–384. https://doi.org/10.48144/prosiding.v1i.688
Bintang, A., Wardani, K., & Susilowati, T. (2023). Penerapan Terapi Bermain Mewarnai Gambar Dengan Pasir Warna Terhadap Kecemasan Hospital Anak Usia Prasekolah 3-5 Tahun Di RSUD Pandan Arang Boyolali. In DIAGNOSA: Jurnal Ilmu Kesehatan dan Keperawatan (Vol. 1, Nomor 4). https://journal.widyakarya.ac.id/index.php/diagnosa-widyakarya/article/view/1252
Colin, V., Keraman, B., Waydinar, D. D., & Eca. (2020). Pengaruh Terapi Bermain (skill play) Permainan Ular Taangga Kooperatif Selama Menjalankan Perawatan Pada Anak Prasekolah Di Ruang Endelweist Rsud Dr. M Yunus Bengkulu. Journal Of Nursing anda Public Health, 8(1), 111–115.
Eliyanti, Y., & Fusfitasari, Y. (2021). Pengaruh Terapi Bermain Clay Terhadap Kecemasan Pada Anak Usia Pra Sekolah (3-6 Tahun) Yang Menjalani Hospitalisasi Di Rumah Sakit Bengkulu. Jurnal Media Kesehatan, 14(2), 166–174.
Fatmawati, L., Syaiful, Y., & Ratnawati, D. (2019). Pengaruh Audiovisual Menonton Film Kartun Terhadap Tingkat Kecemasan Saat Prosedur Injeksi Pada Anak Prasekolah. Journal of Health Sciences, 12(02), 15–29. https://doi.org/10.33086/jhs.v12i02.996
Jumasing, J., Syisnawati, S., & Patima, P. (2021). Terapi Dongeng Si Kancil Terhadap Penurunan Kecemasan Anak Hospitalisasi Di Rsud Haji Makassar. Alauddin Scientific Journal of Nursing, 2(1), 1–8. https://doi.org/10.24252/asjn.v1i2.18187
Jupyantari, P., Dewi Norratri, E., & Utami, N. (2023). Penerapan Terapi Story Telling Terhadap Penurunan Tingkat Kecemasan Hospitalisasi Anak Prasekolah Di Bangsal Anggrek RSUD dr. Soehadi Prijonegoro Sragen. Jurnal Ilmu Kesehatan Mandira Cendikia, 2(7), 164–172. https://journal-mandiracendikia.com/jikmc
Kusumaningtyas, W. N. E. D. P., & Khotijah, S. (2023). Penerapan terapi bermain clay terhadap kecemasan hospitalisasi pada anak di bangsal anggrek rsud kota salatiga. JIP Mandira Cendikia, 1(2), 66–74.
Marni, Retno Ambrawati, F. N. H. et. a. (2019). Pengaruh Terapi Bermain Mewarnai Terhadap Penurunan Kecemasan Pada Anak Prasekolah. Jurnal Keperawatan GSH, 7(1), 24–30.
Nugroho, F., & Rofiqoh, S. (2021). Terapi Bermain Clay dalam Menurunkan Respon Kecemasan pada Anak Usia Prasekolah Akibat Hospitalisasi. Seminar Nasional Kesehatan, 2(3), 678–684.
Nurmayunita, H., & Hastuti, A. P. (2019). Pengaruh Terapi Bermain Clay Terhadap Kecemasan Hospitalisasi Pada Anak Usia 3-6 Tahun. Jurnal Keperawatan Malang, 4(1), 1–10. https://doi.org/10.36916/jkm.v4i1.77
Permatasari, C., & Sari, I. Y. (2022). Terapi Relaksasi Benson Untuk Menurunkan Rasa Nyeri Pada Pasien Fraktur Femur Sinistra: Studi Kasus. JKM : Jurnal Keperawatan Merdeka, 2(2), 216–220. https://doi.org/10.36086/jkm.v2i2.1420
Sari, R. S., & Afriani, F. (2021). Terapi bermain Clay Terhadap Tingkat Kecemasan Pada Anak Usia Prasekolah. Jurnal Kesehatan, 8(1), 2019. https://jurnal.untan.ac.id/index.php/jmkeperawatanFK/article/view/48661
Sari, R. S., Dewi, E., Fatiyah, F., & Octariani, A. A. (2023). Penurunan Tingkat Kecemasan Anak Prasekolah Karena Hospitalisasi Melalui Terapi Bermain Clay. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri), 7(4), 3323. https://doi.org/10.31764/jmm.v7i4.15831
Sunarti, S., & Ismail, Y. (2021). Pengaruh Story Telling Terhadap Kecemasan Anak Prasekolah pada Tindakan Pemasangan Infus di Rumah Sakit Bhayangkara Makassar. An Idea Health Journal, 1(1), 43–47. https://doi.org/10.53690/ihj.v1i1.26
Syakura, A., Arindi Eldi, F., & Noviandry, H. (2022). Tingkat Kecemasan Anak yang Akan Dipasang Infuse Menggunakan Teknik Distraksi Bercerita. Wiraraja Medika : Jurnal Kesehatan, 12(1), 1–5. https://doi.org/10.24929/fik.v12i1.1896
Yuliyanto, D., Nurrohmah, A., & Purnamawati, F. (2023). Penerapan Terapi Bermain Mewarnai Gambar Terhadap Tingkat Kecemasan Hospitalisasi Pada Anak Prasekolah Di Ruang Anggrek RSUD Dr. Soeratno Gemolong. Jurnal Ilmu Kesehatan Mandira Cendikia, 2(9), 1–9. https://journal-mandiracendikia.com/index.php/JIK-MC/article/view/504
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Dwi Adrini Julindah Ahmad, Sanghati, Ricky Zainuddin, Nurhayati

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.