PENERAPAN TERAPI BERMAIN MEWARNAI TERHADAP TINGKAT KECEMASAN PADA ANAK PRASEKOLAH YANG MENGALAMI HOSPITALISASI

Authors

  • Muhammad Irfan Program Studi D-III Keperawatan STIK Makassar, Indonesia
  • Rusli Abdullah Program Studi D-III Keperawatan STIK Makassar, Indonesia
  • Ricky Zainuddin Program Studi D-III Keperawatan STIK Makassar, Indonesia
  • Sanghati Program Studi D-III Keperawatan STIK Makassar, Indonesia

Keywords:

Anak prasekolah, Kecemasan, Terapi bermain mewarnai

Abstract

Background: Feelings of anxiety are the impact of hospitalization experienced by preschoolers. Preschoolers tend to fear inpatient care. It is possible that this impact risks disrupting the development of children and the healing process. To reduce anxiety, children can be given coloring play therapy. Coloring play as a form of therapy can cause children who experience anxiety to feel the effects of relaxation. Objective: This study aims to be able to apply coloring play therapy to the anxiety level of preschool children who experience hospitalization at Labuang Baji Hospital Makassar. Method: This study uses a descriptive design case study method to describe research findings obtained systematically through assessment. Results: The results of this study show thatafter coloring play therapy is given, the results of the client are not tense, no longer lethargic, the client is not anxious and is categorized as not anxious. Conclusion: Based on the results  of the application of coloring  play therapy, it was found that it canreduce the anxiety level of preschool children who experience hospitalization.

References

Abdillah, M. E. I., Immawati, & Nurhayati, S. (2022). Penerapan Terapi Bermain Mewarnai Gambar untuk Menurunkan Tingkat Kecemasan Hospitalisasi Anak Usia Prasekolah. Jurnal Cendikia Muda, 2(score 4), 220–226.

Aryani, D., & Zaly, N. W. (2021). Pengaruh Terapi Bermain Mewarnai Gambar Terhadap Kecemasan Hospitaslisasi Pada Anak Prasekolah. Jurnal Akademika Baiturrahim Jambi, 10(1), 101. https://doi.org/10.36565/jab.v10i1.289

Aryani, D., Zaly, N. W., Tinggi, S., & Kesehatan, I. (2021). Pengaruh Terapi Bermain Mewarnai Gambar Terhadap Kecemasan Hospitaslisasi Pada Anak Prasekolah. 10(1), 101–108. https://doi.org/10.36565/jab.v10i1.289

Dihuma, M., Arniyanti, A., Sanghati, S., Tinggi, S., & Kesehatan, I. (2023). Penerapan Terapi Bermain Mewarnai Dengan Kecemasan Anak Usia Pra Sekolah Pendahuluan. 40–46.

Gerungan, N., & Walelang, E. (2020). Mewarnai Gambar Terhadap Tingkat Kecemasan Anak Usia Prasekolah Yang Dirawat Di RSUP.Prof DR.R.D.Kandou Manado. Artikel Penelitian, 6(2), 105–113.

Hartini, S., & Winarsih, B. D. (2019). Perbedaan Tingkat Kecemasan Anak Usia Prasekolah Saat Hospitalisasi Sebelum Dan Setelah Dilakukan Terapi Bermain Mewarnai Gambar Di Ruang Bogenvile RSU Kudus. Jurnal Keperawatan Dan Kesehatan Masyarakat Cendekia Utama, 8(1), 45. https://doi.org/10.31596/jcu.v8i1.304

Idris, M., & Reza, M. (2018). Efektifitas Terapi Bermain (Mewarnai) Terhadap Penurunan Kecemasan Akibat Hospitalisasi Pada Anak Usia Prasekolah (3-6 Tahun) Di Ruang Melati RSUD Kota Bekasi. Jurnal Afiat, 4, 583–592.

Kaban, A. R., Damanik, V. A., & Siahaan, C. (2021). Faktor-Faktor Yang Berhubungan Dengan Tingkat Kecemasan Orang Tua Terhadap Hospitalisasi Anak Usia Prasekolah. Jurnal Penelitian Perawat Profesional, 3(3), 565–574.

Musdalipa, Kanita, A., Kasmawati, & HM, S. H. (2019). Terapi Bermain Maggalenceng Sebagai Metode Untuk Menurunkan Kecemasan Pada Anak Usia Sekolah Yang Menjalani Hospitalisasi. Bimiki, 7(5), 1–13.

PPNI, T. P. S. D. (2018). Standar Intervensi Keperawatan Indonesia. Dewan Pengurus PPNI.

Pujiati, W., Saribu, H. J. D., Rahman, Z., & Khariroh, S. (2021). Penurunan Tingkat Kecemasan Anak Melalui Terapi Bermain di RumKital Dr. Midiyato Suratani Tanjungpinang. Jurnal Pengabdian Masyarakat Indonesia, 1(6), 371–376. https://doi.org/10.52436/1.jpmi.73

Rianti, Sari, R. S., Gantini, N., & Fuadi, A. (2022). Pengaruh Terapi Aktivitas Bermain Mewarnai Terhadap Tingkat Kecemasan Anak Dirawat Inap RSUD Kabupaten Tangerang. Jurnal Kesehatan, 11(2), 130–135. https://doi.org/10.37048/kesehatan.v11i2.456

Rukmana, I., Rukmasari, E. A., & Maulana, I. (2022). Peran Orang Tua Dalam Meminimalkan Dampak Hospitalisasi Pada Anak Prasekolah: Studi Literatur. Malahayati Nursing Journal, 4(5), 1250–1264. https://doi.org/10.33024/mnj.v4i5.6199

Saribu, H. J. D., Pujiati, W., & Abdullah, E. (2021). Penerapan Atraumatic Care dengan Kecemasan Anak Pra-Sekolah Saat Proses Hospitalisasi. Jurnal Ilmiah Kesehatan Sandi Husada, 10(2), 656–663. https://doi.org/10.35816/jiskh.v10i2.653

Silalahi, D. A., Deli, H., & Jumaini. (2021). Gambaran Tingkat Pengetahuan Perawat tentang Family Centered Care. Jurnal Ilmu Keperawatan, 9(2), 48–61.

Triani, S., Sartika, D., S, M. I., & Rizki, K. (2023). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Stres Pada Anak Prasekolah Akibat Hospitalisasi di Rumah Sakit Ibu dan Anak Kota Banda Aceh. 9(2), 1636–1644.

Wowiling, F. E., Ismanto, A. Y., & Babakal, A. (2014). Pengaruh Terapi Mewarnai Gambar Terhadap Tingkat Kecemasan Pada Anak Usia Prasekolah Akibat Hospitalisasi. Jurnal Keperawatan, 2(2), 2. https://ejournal.unsrat.ac.id/v3/index.php/jkp/article/view/5164/4680

Downloads

Published

2024-12-29

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>